Dagens tävling MCR på Ribban

Den här bilden får illustrera första klassen, katastrof.
I första klassen, superfin att rida fram och hoppa fram. Hade gott om tid så tog en liten skrittpaus, när jag sen tog tyglarna för att ta ett sista räcke tänkte jag verkligen på att hålla ihop galoppen och rida bra. Men det sket sig ändå, ett halvstopp och hopp rakt igenom hindret, kom på hindret igen och hon var väldigt het, men hoppade. Tog det en gång till och det var ok. Sen in på banan, så var hon allt annat än mellan skänkel och hand. Hon drog upp huvudet och sprang och var stressad, springig galopp, inte alls i harmoni...3 bommar föll, eftersom jag aldrig kunde mjukna i handen och verkligen inte någon bra runda.  Ja ni ser på bilden ungefär hur det såg ut :P
 
 
Bestämde mig för att rida andra klassen, det var ju trotsallt ett "nytt" problem idag. Då jag även var noga med att inte rida fram för länge. Bestämde mig för att se till att inte har för mycket tid på framhoppningen utan hoppa fram ganska nära inpå min start så jag inte skulle ha en skrittpaus. Lika bra att testa, är ju heller inga höjder vi hoppar just nu. Sagt och gjort, hon hoppade bra på framhoppningen. Red in på banan, galopperade runt i rytmen heeela banan, hon var verkligen mellan skänkel och hand, verkligen helt super!  Var bara att hålla ihop det och rida! Och det gjorde vi. Sen blev jag lite väl ivrig till sista hindret, så även om jag tog en förhållning red jag iväg lite extra så att sita bommen fölll. Men det var tydligen en ganska svår bana, vi låg länge 3:a och sen kom de 2 sista ryttarna och petade ner mig till en 5:e plats. Hur som väldigt skönt med en bra runda i andra klassen!
Efter en låååång tävlingsdag (trots att vi i princip hade kunnat rida hem längs m strandkanten :)) var Wixan nöjd med att få gå ut i hagen, hon galopperade ut . haha
 
Men ändå härligt att få tävla på Ribban, häftigt att kunna rida där man brukar springa sin vanliga joggingrunda längs med strandpromenaden med Turning Torso i bakgrunden. Har jag alltid velat göra ända sedan jag flyttade till Malmö och såg ridbanorna där :) Är jättenöjd med att det gick bra i andra klassen, eftersom det verkligen har varit ett problem de senaste tävlingarna. Duktig liten häst!

Kommentera här: