Julkurs

Dressyr igår för Anna, hästen gick riktigt bra! Hon tyckte att hon snyggat på sig ;) (breddat sig o blivit finare :) ) o var stadigare o bättre i formen o ja de va kul o höra. Vi ska träna på att förbättra kvalitén i galoppen ( o i gången överhuvudtaget). att hon inte ska bli för kvick utan vila mer i steget och jag måste sträcka på mig och rida lite försiktigare mindre hjälper. kräva lite mer i taget men inte allt på en gång, red början till arbetspiruett, alltså med tagen bakdel o hon jobbade på mkt bra. men där finns mkt att jobba på, det märktes att hon fick ta i. Samt skänkelvikning med "felställd" dvs början till en diagonalsluta. oj vi börjar låta som värsta nördarna :) tihi. men de var kul o höra att hon tyckte att det Var MKT bättre än sist hon såg oss. :)
O sen kom hon med en intressant fråga. som jag ska ta o fundera på ska inte berätta för mkt :P men hon frågade iaf om jag inte ville ha en häst till att rida, och For Feeling är pappa på den.

o idag var det Markarbete för Niklas. och OJ! säger jag. haha det är ett under egentligen att man har kunnnat hoppa hinder tidigare. haha. nej men han hade massa bra tips att komma med och vad vi ska förbättra o förändra. Det största felet är att jag vill för MKT:  "Gör inte allt på en gång"
Jag ska ta det lugnare, är det skänkel hon inte tar, ja korrigera, lätt. men inte med hela kroppen. låt HÄSTEN galoppera inte mina ben som klämmer på! Det kanske låter lite fånigt som han sa  "Men rid för att bli ett med hästen, och inte kämpa mot den, inte att "för nu jävlar ska den ta i" men tänj på gränserna men inte för mycket. Bättre att ni gör det ni kan  och att ni gör det bra"   Men mot slutet av passet gick det jättebra, men jag måste sänka mina krav lite, såsom hon går i slutet av passet vill jag att hon ska gå i början, men jag ska inte krångla till det så mycket för att komma dit. Men bara en sån enkel sak att när jag rider fram, många små små halvhalter, ofta! inga kraftiga, men små små håll i tygeln (även mellan hindren sen) för att annars  blir hon lång o flera meter. "Din häst är inte stel och tråkig, det ser trevligt ut när du rider omkring här" Men den hamnar lätt lite på bogarna o frammåt för att du tillåter den att bli så, den är inte så stark egentligen. den blir det när du tillåter! Fast sen ändrade han lite åsikt efter att ha suttit upp på henne. haha. ;) men jag förstår vad han vill hasagt.

Halvhalter HÅLL  ihop den men TRYCK inte ihop den.

Men oj. det känns verkligen som att lära sig rida på nytt.  Men det blir bra. i slutändan, har nog aldrig fått så mycket hjälp av en hopptränare, under lektionen och inte all hjälp i slutet som en del "ja du kunde ha gjort såhär och såhär..." Vem kommer ihåg det till nästa träning??
Såå mkt bra tips NÄR jag red.
o sen tillade han
"Jättebra nu sista,nu börjar det ju lossna! och Ja du rider ju ganska bra!"  haha. ganska. det kan väll vara okej då, om han själv rider Bra, som rider GP hoppning.
Det var rätt kul och se när Niklas satt upp på Wixi, hon såg jätteliten ut, som en liten...ja inte vet ja men kort o kompakt och rätt fin faktiskt =)  men iofs är han ju typ 190cm lång med älgben så då är det kanske inte så konstigt.

svammel. svammel. men viktiga saker. övningarna var inte speciellt avancerade, lite bommar, m kooooorta avstånd.
skänkelvikning 3 cavaletti på meddelinjen o skänkelvikning ut igen. samma sak i glp, fast bara skänkelvikning före.
 2 studs 11,5 m till oxer 11,5m tilll 2 studs


Imorgon blir det mer hoppning. hoppas (haha!) det är lika bra då. lämnar rapport för den som vill läsa?!


image236


Gamla bilder. min lika fin pålle för det. till vänster är det Lotta träning i Maj-07. o sen de andra är från i somras någon gång innan hon skadade sig...

Kommentera här: