Sadelbekymmer

Jaa, säg det var en kortvarig lycka med den nya sadeln. Det visade sig att den gled fram, så det blev till att lämna tillbaka. Tråkigt eftersom vi är på ruta ett igen. Har testat några andra sadlar men inget ligger bra.
 
Allting i princip glider fram, gör de inte det direkt så gör det de när han börjar jobba och så tycker han det är obehagligt så han börjar bocka. De sadlar som inte glidit fram har istället varit för vida i bommen, så det går ju inte för den anledningen. 
 
Han har en väldigt rak rygg och inte speciedllt mycket manke i dagsläget, ryggen blir om möjligt spikrak när han kommer upp och jobbar med ryggen varpå allt som ser ut att ligga ok vid första anblicken åker fram.
 
När vi ändå pratar sadlar så har jag följt debatten efter OS, där guldmedaljören Nick Skelton red i sin gamla Stübben Siegfred MF, men är sponsrad av Equiline och har en egen sadel uppkallad efter sig.

Bildresultat för my saddle my experience nick skelton
 
Undrar hur det kommer sig att en 30 år gammal sadel är bättre att rida OS i än en ny man själv har varit med och tagit fram? Stübben tydligen bäst när det gäller. Skönt att Peder red i en Bruno Delgrange.
 
Det jag vill ha sagt är att det spelar ingen roll om sadeln är 30 år, 3år eller 3 dagar, huvuvdsaken är att den passsar både häst och ryttare. Det jag inte gillar i debatten är de som hånar andra som köper nya sadlar och att de framställs som helt blåsta som köper dyra nya sadlar när man minsann kan rida lika bra i en gammal Stübben.
 
Min rumpa, mitt val! Dessutom är de flesta sadlar fram till för bara något år sedan gjorda för män! En gammal Stubben må gå att vinna OS i, men jag skulle få blödande skavsår!
Det som däremot är svårt, är att veta en sadelprovares kompetens. Har bokat tid hos sadeldoktorn och hoppas han kan hjälpa oss, då flera bekanta rekomenderat honom. Annars får det bli svanskappa, finns de i Dyon-brunt? ;)
 
 
 

Kommentera här: