Åkerbo

Gårdagens fälttävlan i Åkerbo.
Första gången vi var på den tävlingsplatsen, den var trevlig, men gräset var väldigt långt, både där dressyren reds och där terrängen gick. De hade gärna fått klippa både 1 och 2 gånger innan tävlingen!

Dressyren 64,53%
Vår bästa procent i det programmet hitintills! Så det var roligt, trots några missar, men ändå betydligt mer avspänd och jag var mer fokuserad än förra gången. Fick till en superbra skänkelvikning, flyt i linjen och hon dansade undan för skänkeln...kommentar 5,5 och "Blir förböjd" Samma halten mitt i programmet, ställde upp superfint i 3 sek sen tog hon 1 steg fram så det drog ner poängen, fick i allla fall 7 på den sista halten. Men Surt när känslan är bra och jag får börja fila mer på detaljer! Överlag var galoppprogrammet bäst, 7:or på i princip alla momenten där. 

Sen fick jag en lite konstig kommentar "Blir stundtals markbunden. Rid mer övergångar för att komma upp från marken" Jag kan hålla med om att min häst som inte har något jättesteg i vanliga fall och blir lite markbunden när man rider dressyr på halkigt långt gräs. (Nej jag broddade inte för hoppningen gick på grus så tyckte inte det var nödvändigt, men i efterhand skulle jag nog haft en liten brodd i.) Så jag antar att det senare är mer ett träningstips? Men ja, jag vet inte "kämpa på :)" hade hon kunnat skriva? haha. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen en lite skämmskudde eftersom tränset halkat på sne och ingen såg det! Sånt är jag själv allergiskt mot!


Hoppningen 8 fel
Först var hon lite seg, och inte riktigt på bakdelen och vi rev nr 4 som var ett räcke, sen fick jag igång galoppen bra genom kombinationen, sen blev hon lite stark och jag såg inget avstånd och fick ingen ordning på en linje så jag la henne tokfel på en oxer så hon rev med bak. Sen red jag bra sista linjen. Måste få till ett jämnare flyt, men det är så svårt när hon först är lugn och sen blir astaggad. 
 
 
 
Terrängen 0 fel,men tyvärr 6 sek över optimaltiden så 2,4 straff. 
Gick banan 2 ggr och var såklart lite nervös inför koffin, vattnet och en stor grav. Men jag behövde inte oroa mig, det kanske inte var helt perfekt hela banan igenom , men det var felfritt! Som hon kämpade min lilla Wixi, och koffin var inga som helst problem. Hon stod emot lite på vattnet, men plumsade snällt i över kanten och forsatte genom upp över kanten och till ett smalhinder efter. Tittade på klockan efter 500 m och låg på 1min, efter 1000 m och låg på 2 min, så jag var bra på det, och fortsatte i det tempot sen inför sista hindret hade jag sackat efter lite så fick galoppera på riktigt snabbt i mål. Missade tiden med 6 sek och det kostade oss tyvärr en placering.
 
Men å andra sidan hade vi inte rivit så hade vi också blivit placerade, man kan alltid tänka om. Men kändes extra surt när vi kämpat så bra och tiden i vanliga fall inte brukar vara något problem. Men det var lite mer kuperat, ganska långa sträckor med lite uppförslut och även om hon har bra kondition så tappar man lite mer fart på det plus att hon var lugnare så grundgalopppen var långsammare. Jag brukar snarare rida för snabbt, så egentligen inget negativt så vi var ganska så exakt på tiden. Men hade ju räckt att korta av vägen eller bara gasa lite tidigare under ritten så hade vi klarat den. Läste ett så bra citat som gör det lite "Sometimes you win, sometimes you learn". Nästa gång ska jag kolla på klockan efter 1500 m och 2000 m och 2500m. Samt att vi har samlat på oss en bra runda och massor av erfarenhet inför större uppgifter!
 
Puss på min stjärna!
 
 
1 Jessie:

skriven

På'et igen:)

Kommentera här: