20 mil och 2000 kr senare

inte blev jag så mkt klokare idag, eller lite. Det är inget fel på min häst, den är frisk enl. veterinären. Visst hon ömmar lite i ryggen, men inte tillräckligt för att ge någon behandling. Han tyckte jag skulle hem o rida o träna på, sen att jag ska vara ÄNNU mer noga med att bygga upp henne genom tömkörning osv.

Var ju alltså på Strömsholm idag
Vi gjorde först böjprov, ua på alla benen. När han böjde vä. bak hööögt upp markerade hon lite de första stegen, men det var så lite o satt så högt upp att det "räknas" till den ömmande ryggen.

Longerade, inget syntes. Red i ridhuset, hoppade. De la upp en stor oxer på 130 o vi hoppade den i båda varven utan några som helst problem...Hon bjöd fint o  jag kännde heller inget..Florian (vet.) tyckte att det var en "nice horse" och hans medhjälpare ville köpa henne. haha
Han kollade på plåtarna som vi tog för 1år sen på hennes rygg och han såg inget onormalt där, så det fanns ingen anledning till att ta några nya, alltså hästen var för frisk för att få behandling.. Han sa som sagt att det bara var hem o rida nu då. Förändras inget så ska vi inte komma tillbaka..

Men samtidigt känns det så fel, för hon känns ju inte alltid som hon ska i hoppningen. Men nu har jag ju fått det bevisat för mig att det inte är något fel, kanske är det som en del säger, att hon vill bli dressyrhäst...
Samtidigt hoppade hon ju jättefint igen, bara idag, o hon gör det med vilja hemma..Så jag vet inte antingen;

Har hon tröttnat på att tävla (vilket inte känns så troligt eftersom hon tävlat väldigt sporadiskt  de senaste 2åren..)
Eller så förväntar hon sig att det ska göra ont att hoppa när hon inte kommer perfekt..
Eller så är orsaken någon helt annan, sadeln har vi kollat o den ligger OK, inte 100% perfekt, men ok.
Sen kan det ju faktiskt vara så att man har en dålig dag, men det har vi haft i 2års tiid så jag tror kanske inte riktigt på de...

Jag funderar o funderar på hur jag ska göra, men det är väll bäst att lyda veterinären o rida på, försöka att behandla henne lite mindre som porslin..Men samtidigt är det ju min älskade häst o jag vill ju göra allt för att hon ska må bra.

"Wixi shovs no obvious lameness today, only a little bit of inactivity of the hindlegs. The back is only midly painful. Therfor it is not possible to set a "bedövning" because there is no difference detectable.

Please rider your horse further normal at home and come back as soon as possible the problem is vissible at home."


Ni får gärna komma med synpunkter...

1 Cilla.:

skriven

Eftersom hon är öm i ryggen, kanske man ska ta reda på vad som orsakar det ömma?

Och sen att hon faktiskt reagerade vid högt böjprov vänster bak, och att dem tror att det beror på ryggen, fine, men vad orsakar det ömma i ryggen?

Det kan ju vara därför hon inte vill hoppa. Och sen att hon studsade över den 1.30 oxern idag, med lätthet ett fåtal gånger går ju inte att jämföra med en hel bana på 1.20.



Jag hade nog tagit ut en ET, för det verkar ju som det sitter muskulärt.



Eller så fast hon är öm i ryggen, kanske inte det orskar problemen i hoppningen, utan det kanske sitter i huvudet? Har ni gått omkull i samband med hinder, brakat in i hinder o.s.v?



Jag hade nog tagit ut en ET, och ger även denna klartecken till ridning och träning, hade jag nog ett tag framöver bara lekt rundor över hinderna, hoppat lågt, startat någon 90 cm, så hon känner att det är lätt. Känner du att det fortfarande tar emot, då hade jag nog åkt till en annan klinik. För då är det ju något som tar emot, om det nu inte är så att det sitter i huvudet om ni brakat in i något hinder.



Något annat jag även tänker på är åldern? Hur gammal är hon? Inte ovanligt att äldre hästar vill "trappa" ner. Men nu vet jag inte hur gammal hon är..



2 Caroline:

skriven

Jobbigt läge men det är nog bara o köra på antingen håller hon eller så kommer hon visa tydligare vad som är fel .. Ston kan ju vara lite jobbiga att hålla humöret uppe på ... O du kan ju alltid prova med låta henne få föl många mognar mentalt då ... Men men vad vet jag ! Hoppas allt är bra annars kram på er !!!

3 Pernilla:

skriven

Jag skulle ta ut en ET.



Kanske har hon en höstdepression?

4 madde G:

skriven

men det här med sadeln, hon kanske är en väldigt känslig häst som måste ha en sadel som ligger perfekt och inte OK.



själv valde jag o köpa en dyrare sadel som låg PERFEKT(100%) istället för ok(95%)



och då skillde det 6000 tusen mellan dessa sadlar båda av den dyrare modellen.



men då för att min häst är väldigt känslig..



var i ryggen är det hon är öm?



sadelstaden?

5 Anders R:

skriven

Tröstlöst när de inte hittar något när de kollat igenom allt, och att det främst dyker upp på tävlingar,

Kan det vara något som stör på tävlingar? andra hästar, reagerar lätt på ljud /lukter etc ?



6 A:

skriven

Jag hade sålt den till medhjälparen.

7 Emma:

skriven

Hej!

Tråkigt det där när dom inte hittar nåt speciellt.. Hade precis samma problem med min förra =( Btw så såg jag dig i Wittvång & gillar henne, hon ser ju possitivt inställd ut & inte alls ofräsch eller ovillig.. Den oxern du fick ett stopp på tyckte jag faktiskt att du kom lite utifrån på, så det stoppet skulle jag kunna ta om jag vore du.. Men det är ju som sagt alltid känslan i ritten som räknas.. Hoppas att det löser sig hur som haver!

8 Josefine:

skriven

Vilken jättefin bild! Kan det inte vara sadeln som inte passar då kanske?

9 Emma:

skriven

Svårt läge! Jag hade nog fortsatt att träna som vanligt för att se om det kommer fram några tydligare symptom... Ligger dressysadeln bättre? Kanske bara ska rida i den ett par veckor isf & se om hon ömmar mindre i ryggen? Jaja, det är svårt sådan där! Men hoppas att det ordnar sig!



Kram kram

10 Linn:

skriven

Jag hade nog inte bara tagit det vet sa och fortsatt rida som vanligt. Det måste ju finnas en orsak till att hästen är öm i ryggen!?!

Jag hade ärligt talat inte fortsatt rida med en sadel som enbart ligger ok, inte när hästen visar ömhet. Min ena häst är jättekänslig i ryggen och det krävs verkligen att sadeln ligger kanon annars får han ont medan den andra inte bryr sig nämnvärt om den enbart ligger ok.

Jag hade börjat med en ET och hade det inte blivit bättre hade jag krävt en annan vet.

Det "lilla" kan göra så himla mkt.

Hoppas det löser sig =)

Kommentera här: