Jag ska sälja min häst

inte imorgon eller om en vecka precis. Men inom ja säg 1år.  Tror jag. Det har jag kommit underfund med idag. Diskuterade med E & jaa, hon har ju inte precis den bästa galoppen o scoop till att gå mer än 140 (om hon ens gör det?!) Man ska ju aldrig säga aldrig, får hon bara hålla sig frisk o göra bra ifrån sig i 130 så får vi väll se. Men ändå hon har ju galoppen emot sig, även om hon är som en "catwomen" super kvick, försiktig o bra teknik...Så har hon ju inget scoop..tyvärr! Men hjärtat kanske är större än scoopet? N trodde ju hon skulle gå minst 140..


Det största problemet är bara att hjärtat säger något annat. Meen 1år är lång tid, i år ska jag satsa o så får vi ser hur långt det räcker. För ska jag sälja henne någon gång så ska jag ju göra det nu när hon är ung o man kan få lite betalt för henne. Men vem vet hon kanske går 140 om 1år, men sannolikheten är ju inte så stor..Återstår att se.
Usch det känns hemskt att tänka så, men jag vill ju rida större klasser. Vore jag rik skulle jag ju behålla henne o köpa en till. Men det har jag inte råd med..Hej du snygga & rika man kom o köpa mig en häst o betalaaaa!!

Sen finns ju alltid tanken att ta föl på henne, men...Hon har ju som sagt inte den bästa galoppen, så då lär det ju vara en hingst med en 10:a på den. sen exteriörern..(självklart har min häst många bra sidor också!!!) Sen har hon ju grå papper, vilket gör att avkomman inte får visas på 3årstest o sånt..
Så det finns ju alltid bättre ston att avla på.  Eller att köpa en "färdig" fölung, men det är ändå ngt speciellt med att ta ett föl på sin egen häst..

Vad skulle ni ha gjort?


Love U
1 Anonym:

skriven

Om jag var du skulle jag sälja och ta lån på mellanskillnaden till en häst man verkligen vill ha som går 1.40. Har man ett jobb går ett lån på banken fort att betala av!

2 Beccs:

skriven

Även om det är jätte svårt beslut tycker jag att du gör rätt.

Visst om du inte hade mål och ambitioner att klättra, då hade det ju vart onödigt, men när du nu faktiskt vill komma någonstans så måste man ju satsa och även ha en häst som kan gå dom klasserna.

Och det är ju bra att hålla henne ett år till, går hon stadiga 130 sen så får du ju mer pengar och hon har även chansen att visa om hon kan gå 140.



Lycka till! :)

3 Patrik:

skriven

Jag skulle behålla henne, och använda året för att skapa ekonomiska förutsättningar för att ha en till häst.

4 Nathalie:

skriven

Jag skulle behålla henne, ta föl och även skaffa ytterligare en häst som går 140 = hyr eget mindre stall för att komma billigare undan när man sköter servicen själv

5 Emilia:

skriven

vilken gosig häst:)

6 A:

skriven

Behållt den. Men jag ser inte tjusningen med att rida höga klasser heller, kostar bara massa pengar och man får inget tillbaka. Jag gillar tävlingsmomentet men det kvittar om hindren är 1.10 eller 1.40.



Att lån på banken går fort att betala av bara man har ett jobb är en sanning med modifikation, det beror ju på hur många andra utgifter du har.

7 Cheran:

skriven

Sälj hästen om den ej har kapacitet att gå de klasser du vill rid. Se till att hon kommer till ett riktigt bra hem bara!





Att ta föl blir förmodligen dyrare än att köpa en unghäst, och man vet aldrig vad som kommer ut. En avkomma med grå papper är antagligen mer svårsålt. Om det bara finns sentimanetala skäl till att ta föl (och vad ska du rida på under tiden?) Köp en bra unghäst med potential istället!

8 Anonym:

skriven

Följ ditt hjärta.. Jag har själv begått det enorma misstaget när jag sålde min gammla häst, då han inte räckte till.. Och nu vill jag inget annat än ha han tillbaka, har tappat allt vad intresse för hästar heter fast jag har en toppenhäst som kan gå hur långt som helst..

Det är inte bara prestationerna som räknas, han blev min bästa kompis, han fattas mig enormt mycket, det är inte kul utan honom längre.

9 Emelie:

skriven

Säger som Anonym ovan , det är bara du som vet vad som känns rätt för dig !

Antingen får man ju inse att man får hålla sig på 120-130 klasser , vill man högre så är det ju en försäljning som gäller . Kanske inte så roligt att ha en häst som inte kommer längre , samtidigt som du vill mycket mer .. Att skiljas åt är ju heller aldrig roligt men ..

Det är svårt .

10 Emelie:

skriven

Försvann min kommentar nu ? ;( Skit också .

11 sandra:

skriven

Gör det som känns bäst, satsar du o hon inte räcker så får man ta den smällen. Man kan inte bita i en del av kakan o ha den kvar om man säger så. Hästar är dyra :) Men kör på året ut o bestäm dig mer sedan. Hoppas du följer ditt hjärta!

Kommentera här: